II. 2.4. Východiská koncepcie rozvoja školstva v meste Košice
Vzdelávanie a odborná príprava zohrávajú významné úlohy v rámci hospodárstva založeného na vedomostiach, čo platí aj o politikách pre oblasti mládeže a športu. Všetky podporujú obnovu, rast a zamestnanosť, keď zabezpečujú nástup vysoko kvalifikovanej, všestranne použiteľnej a prispôsobivej populácie. Stratégia Európskej únie (EÚ) pre oblasť vzdelávania podporuje, v súlade s článkami 165 a 166 Zmluvy o fungovaní Európskej únie [1], spoluprácu medzi členskými štátmi EÚ a kľúčovými zainteresovanými stranami a umožňuje monitorovanie pokroku.
Na štruktúrovanie tejto spolupráce s cieľom
dosiahnuť kolektívnu víziu členských štátov EÚ bol zavedený tzv. Strategický rámec Európskeho vzdelávacieho
priestoru. Myšlienku vytvoriť európsky vzdelávací
priestor - v skratke EEA (European Education Area) [2],
teda definovať oblasti (regióny), v ktorých sú odstránené prekážky vo
vzdelávaní a každý má lepší prístup ku kvalitnému vzdelávaniu, prvýkrát
schválili európski lídri na sociálnom samite v Göteborgu vo Švédsku v roku
2017. Prvé balíky opatrení boli prijaté v rokoch 2018 a 2019. Rada EÚ reagovala
na Oznámenie Európskej komisie za septembra 2020 svojim Uznesením z
februára 2021 o Strategickom rámci pre
európsku spoluprácu vo vzdelávaní a odbornej príprave na obdobie 2021 – 2030 [3].
Vďaka desaťročiam úzkej spolupráce sa už dosiahol významný pokrok:
- takmer 95 % detí absolvuje vzdelávanie v ranom detstve od veku 4 rokov,
- viac ako 40 % mladých dospelých má vysokoškolské vzdelanie,
- takmer 90 % mladých ľudí ukončuje školskú dochádzku s vyšším sekundárnym diplomom alebo sa následne zapíše do odbornej prípravy,
- 80 % čerstvých absolventov programu Erasmus+ získa zamestnanie počas menej ako troch mesiacov od ukončenia štúdia.
Tieto výsledky predstavujú výrazný pokrok, ale je potrebné vyvíjať ďalšie úsilie, najmä pokiaľ ide o:
- podiel 15-ročných so slabými výsledkami v čítaní, matematike, prírodných vedách,
- účasť dospelých na vzdelávaní.
Európska
komisia prijala 18. novembra 2022 Správu o pokroku pri dosahovaní európskeho
vzdelávacieho priestoru do roku 2025, ktorá sa zameriava na prebiehajúcu
prácu a pokrok smerom k cieľom na úrovni EÚ. V tejto správe [4]
sa zdôrazňuje práca, ktorá sa doteraz vykonala, a výzvy, ktoré je ešte potrebné
riešiť. V roku 2025 Európska
komisia uverejní úplnú správu o európskom vzdelávacom priestore.
Európsky vzdelávací priestor, pri plnom rešpektovaní zodpovednosti členských štátov za obsah vyučovania a organizáciu systémov vzdelávania, vychádza zo spoločnej vízie, aby do roku 2025 mal každý prístup ku kvalitnému vzdelávaniu a odbornej príprave v jedinečnom spoločnom európskom priestore pre vzdelávanie. Študenti aj učitelia by sa mali ľahko presúvať v rámci vzdelávacích systémov v rôznych členských štátoch a kultúra celoživotného vzdelávania by sa mala stať bežnou praxou. V záujme plnej realizácie spomenutého európskeho vzdelávacieho priestoru by sa malo dosiahnuť týchto 7 cieľov:
: do roku 2025
- najmenej 60 % čerstvých absolventov OVP [5] by malo mať počas svojho odborného vzdelávania a prípravy možnosť učiť sa na pracovisku,
- podiel dospelých vo veku od 25 do 64 rokov, ktorí sa v predchádzajúcich 12 mesiacoch zúčastnili na vzdelávaní, by mal dosiahnuť aspoň 47 %.
: do roku 2030
- podiel 15-ročných žiakov so slabými výsledkami v čítaní, matematike a prírodných vedách by mal byť nižší ako 15 %,
- slabé výsledky v počítačovej a informačnej gramotnosti by malo mať menej ako 15 % ôsmakov,
- aspoň 96 % detí vo veku od 3 rokov do veku začatia povinnej školskej dochádzky by sa malo zapojiť do vzdelávania a starostlivosti v ranom detstve,
- predčasne ukončovať vzdelávanie a odbornú prípravu by malo menej ako 9 % žiakov,
- vysokoškolské vzdelanie by malo mať aspoň 45 % ľudí vo veku 25 – 34 rokov.
Iniciatíva týkajúca sa vybudovania európskeho vzdelávacieho priestoru cez už vyššie spomínaný Strategický rámec Európskeho vzdelávacieho priestoru [6] pomáha členským štátom Európskej únie spolupracovať na budovaní odolnejších a inkluzívnejších systémov vzdelávania a odbornej prípravy. Európsky vzdelávací priestor bude navyše fungovať v súčinnosti s Európskym programom v oblasti zručností a európskym výskumným priestorom s cieľom využiť príslušné znalosti, vďaka čomu sa stane základom pre oživenie a prosperitu Európy. Popri týchto kanáloch spolupráce - o pokroku dosiahnutom pri plnení cieľov a ukazovateľov týkajúcich sa dosiahnutia európskeho vzdelávacieho priestoru informuje - Monitor vzdelávania a odbornej prípravy [7], ktorý predstavuje výročnú analýzu Európskej komisie o tom, ako sa systémy vzdelávania a odbornej prípravy vyvíjajú v celej EÚ. Tá podporuje v členských štátoch i udržateľné a efektívne prispôsobenie systémov vzdelávania a odbornej prípravy digitálnemu veku svojím Akčným plánom digitálneho vzdelávania na roky 2021 – 2027 [8].
...
_________________
[1] https://eur-lex.europa.eu/legal-content/SK/TXT/?uri=CELEX:12016E165#document1
a aj: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/SK/TXT/?uri=CELEX:12016E166
[2] https://education.ec.europa.eu/about-eea
[4] https://education.ec.europa.eu/news/building-the-european-education-area-progress-report-published
[5] OVP = odborné vzdelávanie a príprava, viac: https://eures.europa.eu/what-vet-and-why-should-it-matter-me-2017-03-22_sk
[7] https://education.ec.europa.eu/about-eea/education-and-training-monitor?
[8] https://eur-lex.europa.eu/legal-content/SK/TXT/?uri=CELEX:52020DC0624